Saavutettavuus muuttuu silmissäni sitä tärkeämmäksi, mitä enemmän siitä opin. Ja mitä enemmän opin, sitä monimutkaisemmalta ja monipuolisemmalta saavutettavan verkko-oppimisen sisällön tekeminen alkaa vaikuttaa. Jos sinulla on samanlainen olo - siis että saavutettavan verkko-oppimisen sisällön tekeminen voi olla aika työlästä ja vaikeaa - luet juuri oikeaa tekstiä. Ja vaikket samastuisikaan ajatuksiini, kannattaa silti lukea eteenpäin.
Nimittäin kun meistä jokainen huolehtii omalta osaltaan siitä, että rakentaa verkkokurssit mahdollisimman saavutettaviksi, muutamme samalla omalta osaltamme koko maailmaa esteettömämmäksi ja avoimeksi kaikenlaisille ihmisille. Sitä paitsi, kouluttajan - sinun tai minun - on etukäteen yleensä mahdotonta tietää, millaisia rajoituksia, mieltymyksiä ja toiveita kohdeyleisöllämme on liittyen verkkokurssien opiskeluun. Mitä saavutettavampaa sisältöä luomme, sitä laajempi on verkkokurssiemme potentiaalinen yleisö (emmekä ainakaan epähuomiossa tule sulkeneeksi tiettyjä ihmisryhmiä tai yksilöitä automaattisesti pois potentiaalisten oppijoiden joukosta).
Vastauksena otsikon kysymykseen: kyllä voi - ja ei voi.
Katsotaan seuraavaksi tarkemmin, mitä oikein tarkoitan.
Selainpohjaiset, modernit ja saavutettavat verkko-oppimisympäristöt
Saavutettavan verkko-oppimisen sisällön tekeminen on kaikkein helpointa silloin, kun käytössäsi oleva verkko-oppimisympäristö on mahdollisimman saavutettava. Hyvä tapa arvioida verkkokurssialustan saavutettavuutta on selvittää, täyttyvätkö käytössä olevan ympäristön osalta AA-saavutettavuustason onnistumiskriteerit. Mikäli täyttyvät, voit olla hyvillä mielin - ohjelmistosuunnittelijat ovat tehneet suurimman työn, ja sinun osuutesi saavutettavan verkko-oppimisen sisällön luomisessa on paljon helpompi toteuttaa.
Nyt saavutettavan verkkokurssin rakentamisessa riittää, että huomioit kurssisi sisällössä esimerkiksi:
tekstin selkeyden
kuvien alt-tekstit
kurssin rakenteen eheyden ja loogisuuden
oppijoiden riittävän ohjeistuksen
videoiden tekstitykset (ja mahdollisesti myös transkriptiot).
Ja lisäksi kannattaa välttää aikarajoitetun sisällön käyttämistä ja sellaisia interaktiotyyppejä, jotka eivät ole saavutettavia (kuten vedä ja pudota -tyyppiset tehtävät).
Selainpohjaiset, modernit ja saavuttamattomat verkko-oppimisympäristöt
Verkkokurssien rakentaminen saavutettaviksi ei ole lainkaan niin helppoa, mikäli käyttöön on valittu sellainen verkko-oppimisympäristö, joka on kyllä moderni, hyvännäköinen ja monipuolinen, mutta jonka suunnittelussa ei ole huomioitu saavutettavuusnäkökulmaa. Tällöin ongelmaksi voivat muodostua esimerkiksi navigoiminen verkkokurssin sisällössä ilman hiirtä, erilaisten näppäinyhdistelmien käyttäminen ja vaikkapa kuvien alt-tekstit. Eikä ole välttämättä selvää, että ruudunlukijat onnistuvat lukemaan verkkokurssialustan sisältöä oikein.
Olen lisäksi huomannut, että kaksipalstaisten sisältöjen rakentaminen saavuttamattomilla verkko-oppimisympäristöillä on haaste: kaksi palstaa ja niiden sisällöt eivät ole toimintavarmoja eri päätelaitteilla, vaan sisällöt voivat olla vinksin vonksin. Ja lopuksi voi hyvin olla, että saavuttamattomalla verkkokurssialustalla luodut interaktiot eivät toimi odotetulla tavalla esimerkiksi mobiilikäyttäjällä, yhdessä ruudunlukijan kanssa, tai näppäimistöä käytettäessä.
Kannattaa siis mahdollisuuksien mukaan välttää ei-saavutettavia verkko-oppimisympäristöjä. Jos vaihtoehtoja ei kuitenkaan ole, voit yrittää rakentaa verkkokurssisi mahdollisimman saavutettavaksi näillä keinoin:
käytä vain yksipalstaisia sisältöjä
kirjoita kuville kattavat kuvatekstit, erityisesti mikäli alt-tekstimahdollisuutta ei ole
tekstitä videot
tee kurssistasi rakenteellisesti niin selkeä kuin suinkin
käytä saavutettavia tehtävätyyppejä.
Aina kannattaa muuten antaa palautetta verkko-oppimisympäristön palveluntarjoajalle näistä saavutettavuusasioista: useat ohjelmistoyhtiöt toteuttavat tuotteisiinsa uusia toiminnallisuuksia ja parannuksia asiakaspalautteen perusteella - ehkä saavutettavuus päättyy roadmapille pieni pala kerrallaan.
Sisällöntuotantotyökaluilla rakennetut verkkokurssisisällöt upotettuna LMS:ään
Saavutettavan verkkokurssin rakentamisen helppous sisällöntuotantotyökalua käyttäen riippuu täysin siitä, mikä työkalu sinulla on käytössä. Jälleen, mikäli työkalua markkinoidaan esimerkiksi AA-saavutettavuustason onnistumiskriteerit täyttävänä, ja jos tähän saavutettavan sisällön luomiseen ei liity kovin pitkää listaa huomioitavia asioita, työsi on melko helppoa. Saavutettavaa sisältöä on helppo luoda esimerkiksi Articulate Risella ja Easygeneratorilla - työkalut tekevät suurimman työn ja niiden kaikki toiminnallisuudet on suunniteltu saavutettaviksi.
Jos puolestaan käytät sisällöntuotantotyökaluna vaikkapa Lectoraa tai Articulate Storylinea, sinulla on edessäsi isompi urakka. Sinänsä työkalut kyllä täyttävät AA-tason onnistumiskriteerit... Mutta jotta niillä luotu sisältö on AA-saavutettavuustasolla, sinun kouluttajana on nähtävä aikamoinen vaiva asian eteen.
Huomioi esimerkiksi:
elementtien järjestys ylhäältä alas, vasemmalta oikealle
navigointipainikkeet oikeassa alakulmassa
näppäinyhdistelmien toimivuus ja navigointi näppäimistöllä
videoiden hallinta oltava oppijalla
oppijalla oltava mahdollisuus pysäyttää kunkin dian tapahtumat
kurssisi playerin asetusten on tuettava saavutettavuutta
Yhteenvetona
Saavutettavan verkkokurssin voi siis tehdä helposti, jos käytössäsi on selaimessa toimiva, saavutettavaksi suunniteltu verkko-oppimisympäristö ja/tai saavutettavaksi suunniteltu verkko-oppimisen sisällöntuotantotyökalu. Paljon enemmän suunnittelua ja vaivannäköä saavutettavan kurssisisällön tekeminen vaatii, mikäli käytät ei-niin-saavutettavaa verkko-oppimisen sisällöntuotantotyökalua tai ei-saavutettavaa verkkokurssialustaa.
Oli niin tai näin, käytössäsi olevat työkalut valmiiksi saavutettavia tai eivät ja kohdeyleisön ominaisuudet selvillä eli ei, saavutettavan verkkokurssisisällön tekeminen on tärkeää. Itse olen sitä mieltä, että sisällöt kannattaa alusta lähtien automaattisesti pyrkiä rakentamaan niin saavutettaviksi kuin suinkin. Ja kun yhdistät saavutettavaan sisältöön hyvin suunnitellun oppijan tuen, kaikki voittavat: oppiminen on mahdollista suurimmalle osalle yksilöitä ja oppimistulokset paranevat.
Comments