• kaisatk

Suunnitteletko verkkokurssin tekemistä? Lue ensin tämä!


Verkkokurssien tekeminen ei ole rakettitiedettä, mutta ennen kuin aloitat, sinun on hyvä selvittää itsellesi muutama asia.

Verkkokurssien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti parin viime kuukauden aikana, ja yhä useampi asiantuntija haluaa tiivistää osan osaamisestaan verkkokurssin muotoon. Verkkokurssin lisäämisessä omaan palvelu- ja tuotevalikoimaan on useita hyviä puolia. Mutta mitä asioita pitäisi huomioida, kun verkkokurssia alkaa suunnitella?


VERKKO-OPPIMISYMPÄRISTÖN VALINTA

Samalla kun suunnittelet verkkokurssin sisältöä, mieti mitä haluat verkko-oppimisympäristöltä. Erilaisia verkkokurssialustoja on tarjolla paljon, ja valinnan tekeminen niiden välillä voi olla vaikeaa.


Tässä muutamia kysymyksiä, joihin vastaamalla helpotat valintaasi:

  • Onko sinulla jo verkkosivusto, johon haluaisit verkkokurssivalikoimasi lisätä?

  • Haluaisitko verkkosivuston ja verkko-oppimisympäristön yhdessä ja samassa paketissa?

  • Miten haluat myydä verkkokurssiasi?

  • Haluatko mahdollisimman helppokäyttöisen ympäristön, vai oletko valmis käyttämään aikaa ympäristön käytön opetteluun?

  • Toivotko, että saat verkko-oppimisympäristön palveluntarjoajalta palvelua suomeksi, vai onko englanninkielinen palvelu ok?

  • Montako verkkokurssia aiot tehdä, ja millainen verkko-oppimisympäristön kustannusrakenne sinua palvelee parhaiten?

Mieti lisäksi,

  • haluatko, että verkkokurssiliiketoiminta pyörii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee lähettää osallistujille tunnuksia tai kutsuja kurssille?

  • millaista sisältöä haluat verkkokursseillesi lisätä? Video-, kuva- ja tekstisisältöä saa kaikkiin verkko-oppimisympäristöihin, html5-sisältöjä taas ei läheskään kaikkiin.

  • minkälaisia interaktioita ja tehtäviä haluat käyttää verkkokursseillasi?

  • kuinka paljon olet itse valmis käyttämään aikaasi vuorovaikutukseen kurssilaisten kanssa?

  • millaista dataa haluat verkkokurssin opiskelijoista saada?

Lue verkko-oppimisympäristön valinnasta lisää:


KERRALLA VALMISTA VAI JATKUVAA TYÖSTÄMISTÄ?

Aiotko julkaista kurssisi kerralla siten, että osallistujat voivat käydä koko kurssin läpi omaan tahtiinsa? Vai haluatko aikatauluttaa sisältöjen julkaisemista? Ehkä haluat työstää verkkokurssia julkaisukuntoon pala kerrallaan?


Paitsi verkkokurssisi opiskelijoihin tämä valinta vaikuttaa myös omaan työskentelyysi. Mikäli aiot tehdä kurssin kokonaan valmiiksi ennen sen julkaisua, valmistaudut luonnollisesti käyttämään kurssin suunnitteluun, sisällöntuottamiseen ja testaamiseen kerralla enemmän aikaa kuin siinä tapauksessa, että teet kurssia valmiiksi sitä mukaa kuin julkaiset uusia lukuja. Kumpi tapa sopii sinulle paremmin?


ARVOLUPAUS, KURSSIN KUVAUS JA OPPIMISTAVOITTEET

Kurssin arvolupaus on vastaus kysymykseen ”Miksi minun pitäisi osallistua kurssille?” Hyvin muotoiltu arvolupaus vastaa esitettyyn kysymykseen ja herättää myös odotuksia ja halun oppia.


Kurssin kuvaus kertoo kurssin sisällöstä arvolupausta tarkemmin. Kuvauksessa voit esimerkiksi kertoa, mitä eri asioita kurssilla tullaan käsittelemään ja missä asioissa osallistujan osaaminen tulee lisääntymään. Mitä kurssin jälkeen osataan tehdä?


Kurssin oppimistavoitteet konkretisoivat arvolupauksen ja kurssin kuvauksen – oppimistavoitteet kertovat opiskelijalle, mitä hänen on kurssilla tehtävä ja opittava, jotta tavoitteet täyttyvät. Voit esimerkiksi kertoa, että kurssilla opiskelijan on

  1. kirjoitettava kahden verkkokurssin arvolupaus

  2. laajennettava näiden kurssien arvolupauksia kurssien kuvauksiksi ja

  3. kirjoitettava kursseille vielä konkreettiset oppimistavoitteet sekä

  4. laadittava kursseille oppimistavoitteisiin perustuvat arviointimatriisit käyttäen tekstinkäsittelyohjelmaa ja taulukkolaskentaohjelmaa.

  5. Lisäksi opiskelijan on katsottava verkko-oppimisympäristön käyttöä käsittelevä video.

RAKENTEEN JA SISÄLLÖN SUUNNITTELUSTA

Verkkokurssin sisältö kannattaa rakentaa lähtien arvolupauksesta.


Kun alat hahmotella kurssia arvolupauksesta käsin, kurssista tulee eheä kokonaisuus, ja kaikki kurssin sisältö tähtää arvolupauksen täyttymiseen. Tämä onkin hyvä pitää mielessä, nimittäin kaiken kurssilla olevan sisällön tulisi nimenomaan tähdätä arvolupauksen täyttymiseen. Eri sisältöjä suunnitellessasi mieti, toteuttaako käsillä oleva sisältö tämän tavoitteen vai ei. Ellei toteuta, sitä ei välttämättä kannata kurssille lisätä.


Kannattaa tutustua maksuttomaan kurssiin Verkkokurssin ABC!


KURSSIN MARKKINOINNISTA

Kun olet saanut kurssin valmiiksi (tai jo ennen kuin ensimmäinenkään osa sisällöstä on valmiina) voit alkaa markkinoida kurssiasi. Toimiva ja osallistava tapa markkinoida on kytkeä kohdeyleisö alusta alkaen mukaan verkkokurssin luomisprosessiin. Voit esimerkiksi kysyä eri kanavissa,

  • mitä verkkokurssisi aihealueesta halutaan tietää

  • millä tavalla näitä sisältöjä mieluiten haluttaisiin opiskella

  • millä tavalla kouluttajan kanssa haluttaisiin verkkokurssilla olla vuorovaikutuksessa.

Kun osallistat yleisön alusta alkaen, sitoutat potentiaalisia asiakkaitasi kurssin sisältöön jo ennen kuin itse luomisprosessi alkaa.


HALUAISITKO LISÄÄ VINKKEJÄ?

Voit halutessasi varata maksuttoman sparrausajan tästä.


Olemme parhaillaan läpikäymässä ja analysoimassa erilaisia oppimisympäristöjä käytön helppouden, sisältöjen monipuolisuuden ja yleisen toimivuuden näkökulmista, joten jos verkko-oppimisalustan valinta askarruttaa, ota ihmeessä yhteyttä!