...jo ennen kuin mitään on valmiina
Kun puhun kohderyhmän sitouttamisesta verkkokurssille jo etukäteen, ennen kuin mitään on valmiina, käytän usein termiä ennakkomarkkinointi. Pyydän, älä anna tämän termin hämätä! Nimittäin ennakkomarkkinointi - tai kohderyhmän sitouttaminen - on yhtä tärkeää sekä sinulle, joka myyt verkkokurssia asiakkaillesi, että sinulle, joka tarjoat verkko-oppimisen sisältöjä teidän organisaation jäsenille.
Miksi niin?
Kohderyhmän sitouttaminen tarkoittaa sitä, että mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kytket kohderyhmän jollakin tavalla osaksi verkkokurssisi valmistumisprosessia.
Ennakkomarkkinoinnin avulla voit esimerkiksi:
saada kohderyhmäsi huomion
herättää kiinnostuksen kurssiasi kohtaan
kerätä palautetta
hyödyntää kohderyhmältä saamaasi apua
paremmin kohdentaa kurssisi sisällön kohderyhmäsi tarpeita vastaavaksi.
Itse ajattelen, että ennakkomarkkinointi on kuin vuoropuhelua kohderyhmän ja sinun välillä.
Millainen oppija ihminen on?
Ennakkomarkkinoinnin hyödyntäminen verkko-oppimisen maailmassa sopii saumattomasti ajatukseen ihmisestä aktiivisena oppijana ja tiedon muodostajana. Kun sen sijaan, että oppijoille annettaisiin kouluttajan parhaaksi katsoma määrä tietoa asiasta X, oppijat voivatkin olla alusta asti mukana (yhdessä) opittavan asian miettimisessä ja myötävaikuttaa kurssin syntymiseen, oppimistulokset ovat parempia ja pysyvämpiä.
Koulutusyrittäjänä voit esimerkiksi kysyä kohderyhmältäsi,
mikä osaamisessasi kiinnostaa
millä tavalla aiheesta haluttaisiin oppia
millaista materiaalia olisi hyödyllisintä tarjota
millä välineellä kurssia tultaisiin opiskelemaan.
Ja kun mietit organisaatiossa jatkuvan oppimisen ja kehittymisen mahdollistamista, tee kohderyhmästä aktiivinen osapuoli koulutustarpeiden miettimisessä, sisältöjen tuottamisessa (kyllä, jopa tässä!) ja kehittymisen seuraamisessa.
Tee esimerkiksi näin
Ennakkomarkkinointi on siis vuorovaikutusta sinun ja kohdeyleisösi välillä. Voit käynnistää ja ylläpitää tätä vuorovaikutusta esimerkiksi näin:
käynnistä vuoropuhelu: kysy, kiinnostaako aihe tai miten siitä saisi kiinnostavamman
kytke yleisö kurssisi suunnitteluun: kysy, miten ihmiset haluaisivat aiheesta oppia
tee kurssin luomisprosessista näkyvä: kerro miten kurssin rakentaminen edistyy, mikä on helppoa ja mikä tuntuu vaikealta
kerää pilottiryhmä: mahtava mahdollisuus kerätä palautetta ja kehitysehdotuksia ennen varsinaista lanseerausta!
suhtaudu palautteeseen oikein: palaute on lahja ja ilman palautetta et voi oikeasti koskaan tietää miten esittämäsi asiat ymmärretään, vai ymmärretäänkö niitä
muista, että tämä on dynaaminen prosessi: saat palautetta, muokkaat kurssia, oppimistulokset muuttuvat, muokkaat kurssia, saat palautetta jne.
Jäikö jokin pohdituttamaan tai haluaisitko jutella aiheesta?
Voit aina nykäistä minua virtuaalisesta hihastani (sähköpostitse, LinkedInin kautta) tai vaikka soittaa (0449702058) tai varata #verkkokurssisparraus -ajan suoraan kalenteristani.
Tutustu myös näihin:
Verkkokurssin ABC 1.0: laajasti tietoa verkko-oppimisesta
Comments