top of page
kaisatk

PowerPoint-esitykset verkkokurssien pohjana - jaa vai ei?

Olen viime aikoina paneutunut erityisen tiiviisti erilaisiin verkko-oppimisen sisällöntuotantotyökaluihin ja tullut samalla miettineeksi sitä, koska mitäkin työkalua voisi olla kätevää hyödyntää, ja koska puolestaan ei.


Tämä kirjoitus käsittelee nimenomaan verkko-oppimisen sisällöntuotantotyökaluja, eikä niinkään verkko-oppimisympäristöjä.


Kun organisaatio tai mikä hyvänsä muu taho ottaa käyttöönsä jonkin verkko-oppimisen sisällöntuotantotyökalun, tyypillisesti sisällöntuotantotyökalun "lopputuotteen" ulkoasu muistuttaa PowerPoint-esitystä. Toki poikkeuksiakin on - onneksi - jo tarjolla (älä käsitä väärin, PowerPoint-leiskaa hyödyntävät sisällöt ovat ihan ok, mutta kaipaan valinnanvapautta tähänkin. Haluan itse päättää, teenkö PowerPointilta näyttävän sisällön vai kenties lineaarisemman version.) Suosituimmissa ja edelleen eniten käytetyissä sisällöntuotantotyökaluissa on jopa tarkoitus käyttää valmista PowerPoint-materiaalia verkko-oppimisen sisältöjen luomiseen.


Hyvät puolet PowerPoint-pohjaisten verkko-oppimisen sisältöjen luomisessa:

  • kätevää, kun materiaali on suurelta osin jo tehty

  • helppoa kerätä kurssisisältöä eri asiantuntijoilta yrityksen valmiiksi brändätyille PowerPoint-pohjille.

Huonot puolet PowerPoint-pohjaisten verkko-oppimisen sisältöjen luomisessa:

  • PowerPoint-pohjalle toteutettu kurssikokonaisuus rajaa ajatuksia ja mielikuvitusta: mikä on mahdollista, mitä voi tehdä, mitä pitäisi tehdä - kurssin ei pitäisi olla presentaatio

  • PowerPoint-pohjalle tehty sisältö vaatii _todella_ paljon työtä, jotta siitä saa aidosti interaktiivisen ja oppijakokemuksen huomioivan. Ei siis riitä, että kurssissasi on käytössä verkko-oppimisen sisällöntuotantotyökalun playerin eteen- ja taaksepäin -painikkeet.

Miten PowerPoint-pohjaista materiaalia tulisi käyttää?


No, mielestäni toimiva ratkaisu olisi käyttää PowerPoint-pohjaisia kursseja vain silloin, kun halutaan todella tehdä vaikutus sekä visuaalisin että interaktiivisin keinoin.


Esimerkkikohderyhmänä tällaisissa sisällöissä voisi olla asiakkaat, vaikkapa siis asiakkaille suunnatut koulutukset. Mutta tällöin ei kannata käyttää pohjana tavallista presentaatiota, vaan ottaa mukaan projektiin graafinen suunnittelija, jonka kanssa yhteistyössä koko koulutussisältö suunnitellaan visuaalisesti ja sisällöllisesti toimivaksi, oppijaa tukevaksi ja sulavaksi. Jokainen interaktio suunnitellaan ja taitetaan erikseen. Sitten, kun on aika ladata se PowerPoint käytössä olevaan sisällöntuotantotyökaluun teknistä toteutusta varten, kaikki onkin jo valmiina ja mietitty. Ja lopputulos on upea.


Ajatukset pitäisi siis saada irti siitä, että ollaan tekemässä koulutussisältöä PowerPointilla ja siirtyä ajattelemaan oppijan polkua, kerroksellisuutta ja aikajanaa.


Siis lyhyesti: jos luot verkkokurssisi kokonaan PowerPoint-materiaalista jollakin sisällöntuotantotyökalulla, tee kurssista mahdollisimman vuorovaikutteinen.


Miten koulutukset sitten pitäisi tehdä jos ei PowerPointilla?


Mikäli on mahdollisuus kokonaan tai osittain hyödyntää verkko-oppimisympäristöön sisäänrakennettuja työkaluja, mielestäni niitä voisi hyvin käyttää. Tarvittaessa tällaista sisältöä voi elävöittää fiksusti suunnitelluilla ja hyvännäköisiksi taitetuilla sisällöillä, jotka tukevat muuta kurssimateriaalia.


Jos ei ole mahdollista käyttää verkko-oppimisympäristön omia työkaluja, hyvä vaihtoehto on ottaa käyttöön jokin sisällöntuotantotyökalu,

  • joka mahdollistaa sisältöjen yhdessä tuottamisen siten, että lisenssikustannukset ovat maltilliset

  • jonka avulla sisällön voi brändätä riittävästi ja riittävän kevyesti organisaation ohjeiden mukaisesti

  • joka tukee monipuolista, interaktiivista sisältöä.

Siirtymisessä vakiintuneesta PowerPoint-pohjaisten kurssien tekemisestä esittämäni kaltaiseen toimintatapaan on monia hyviä puolia:

  • voidaan fokusoida siihen mikä on tärkeää: oppijakokemus, interaktiivisuus ja fiksu, ajankäytöllisesti tehokas toteutustapa

  • tuotetaan saavutettavampaa sisältöä joka todennäköisesti toimii ongelmitta kaikilla laitteilla, selaimilla ja käyttäjillä

  • jaetaan uudella tavalla sisällöntuottamisvastuuta koko organisaatiossa.

Vai mitä mieltä sinä olet?


Kerro, mitä ajatuksia kirjoitus herätti! Oletko samaa mieltä, eri mieltä, osittain samaa mieltä tai jotain muuta? Miksi?


Anna kuulua itsestäsi puhelimitse (0449702058), sähköpostitse tai LinkedInin kautta! Voit halutessasi tietysti myös varata kalenteristani verkkokurssisparraus -tapaamisen ja voidaan käydä tätä(kin) asiaa läpi.


Niin ja hei, jos kiinnostuit sisällöntuotantotyökaluista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista, kannattaa käydä tutustumassa Verkko-oppimisen syksy -projektin materiaaliin täällä.






Comments


bottom of page