Eli mitkä asiat vaikuttavat verkko-oppimisympäristön hintaan ja miten sinun maksamasi lopullinen kustannus muodostuu?
Toisin sanoen, mitä pitäisi ottaa huomioon kun arvioi, mitä mitäkin verkko-oppimisympäristöä käyttäen jää niin sanotusti viivan alle?
Alustuksena: verkko-oppimisympäristön valinnalla on mitä suurin merkitys digiliiketoiminnallesi. Ympäristö kannattaa valita todellakin harkiten, sillä jos valitset alussa väärin ja alat rakentaa verkko-oppimisen sisältöjäsi sinulle sopimattomaan ympäristöön ja huomaatkin sitten myöhemmin, ettei ympäristö ollut sinulle sopiva (hinnaltaan tai ominaisuuksiltaan), mitä tapahtuu?
Olet menettänyt rahaa - ja rahaa kuluu lisää kun joudut pitämään käytössäsi rinnakkain sekä sitä ympäristöä, josta olet luopumassa, että uutta ympäristöä, johon olet rakentamassa kurssejasi uudelleen.
Olet menettänyt aikaa - olet rakentanut sisällöt kertaalleen yhteen ympäristöön, ja nyt joudut rakentamaan ne alusta alkaen uudelleen toiseen ympäristöön. Ei, ne eivät siirry napin painalluksella.
Annat kohderyhmällesi mielikuvan, jota et välttämättä halua antaa. Joudut nimittäin kommunikoimaan heille, että sisällöt siirtyvät paikasta a paikkaan b, ja se väistämättä, parhaassakin tapauksessa, aiheuttaa sekaannuksia ja epäjatkuvuustilanteita sisältöjen käytettävyydessä.
Perustelinko ympäristön valinnan tärkeyden riittävän hyvin? Hyvä jos kyllä - mutta jos kaipaat lisäperusteluita, siirrytään seuraavaksi lukuihin.
Verkko-oppimisympäristöjen todelliset kustannukset
Verkko-oppimisympäristöjen kustannukset (siis se raha, jonka sinä maksat tavalla tai toisella palveluntarjoajalle) koostuvat muustakin kuin siitä kuukausittaisesta/vuosittaisesta lisenssimaksusta. Ensinnäkin, eri ympäristöt hinnoittelevat alustansa eri tavoin. Toiset veloittavat tietyn hinnan per kurssi per kuukausi, mutta oppijoiden lukumäärällä ei ole merkitystä. Toiset puolestaan veloittavat saman hinnan per kuukausi riippumatta oppijoiden tai kurssien määrästä. Kolmannet taas veloittavat tietyn hinnan per kuukausi ympäristön käytöstä ja kursseja voi olla miten paljon vain, mutta oppijoiden lukumäärä määrää hinnan.
Lisäksi, jos tarjoat kohderyhmällesi maksullista sisältöä ja tarvitset siis käyttöösi verkkokaupan, joudut mahdollisesti maksamaan verkkokauppaintegraatiosta, mutta sen lisäksi maksat joko verkko-oppimisympäristön palveluntarjoajalle ja maksunvälittäjälle tai vain maksunvälittäjälle tietyn summan jokaisesta vastaanottamastasi ostosta. Ja näistä maksukomissioista voikin kertyä yllättävän iso summa.
Otetaan esimerkkilaskelma. Minulla on yksi verkkokurssi, jota myyn asiakkailleni hintaan 49 euroa. Minulla on uusia asiakkaita kuukaudessa 50, siis joka kuukausi uudet 50 henkilöä ostavat kurssini. Vertailun vuoksi haluan testata, millaisia rahoja saan tuottona kalleimmassa ja yhdessä edullisimmista ympäristöistä:
Katsotaan tuota kaikkein oikeanpuolimmaista saraketta. Ohhoh, mikä ero. Ja kun kurssien hinta nousee ja/tai asiakkaiden määrä kasvaa, ero kasvaa myös. Sadan myydyn kurssin kuukausivauhdilla ero on jo melkein 500 euroa. Jos muutetaan kurssin hinnaksi 150 euroa ja oletetaan myytyjen kurssien lukumääräksi kuukausitasolla 50 kpl, edullisempaa ympäristöä käyttämällä voittoa tuleekin jo 600 euroa enemmän kuukaudessa kuin kalleinta ympäristöä käyttämällä. Erot eivät todellakaan ole merkityksettömiä. Jos haluat tehdä omaa laskentaa ja vertailla muutamaa ympäristöä keskenään helposti, pääset tekemään sen tässä laskentataulukossa. Taulukon rivillä 31 on voittosumma, joka kertyy sinulle kutakin oppimisympäristöä käyttäen.
Kalliimpi on itse asiassa ominaisuuksiltaan merkittävästi riisutumpi
Mikä tekee yllä esitetystä laskennasta vielä tärkeämmän on se, että edullisempi ympäristö on itse asiassa ominaisuuksiltaan huomattavasti laajempi ja parempi kuin kalliimpi ympäristö. Alkuperäisessä alusta-arviossani (pääset tutustumaan siihen täällä) kalliimpi ympäristö sai 11 pistettä, edullisempi puolestaan 23 pistettä.
Haluatko kuulla lisää?
Jos aihe kiinnostaa ja haluat sparrailla, tai saada vinkkejä ympäristön valintaan liittyen, pääset varaamaan maksuttoman sparrailuajan kalenteristani tästä.
Missioni: Että jokainen taho, joka verkko-oppimisympäristöä etsii, päätyisi ensimmäisellä kerralla oikeaan.
Comentários