• kaisatk

Lyhyestä virsi kaunis (siis kootut vinkit kaikkeen)

Joskus aika on kortilla ja haluat vain päästä mahdollisimman nopeasti alkuun tekemisessä. Siis, kun haluat tehdä verkkokursseja myyntiin, omalle henkilöstölle, asiakkaille tai johonkin muuhun tarkoitukseen, tässä tiivis tietopaketti.

  1. valitse omiin tarpeisiisi sopiva verkko-oppimisympäristö

  2. mieti kurssin arvolupaus & selvitä kohderyhmän tarpeet

  3. (aloita vuoropuhelu kohderyhmän kanssa hyvissä ajoin = ennakkomarkkinointi)

  4. laadi kurssin sisältö arvolupauksesta alkaen

  5. kerää kurssille testiyleisö, jos mahdollista, ja muokkaa kurssia kommenttien perusteella

  6. julkaise, kerää palautetta & ota opiksesi

No, siinä ne tärkeimmät asiat melko ytimekkäästi. Ehkä on syytä kuitenkin avata jokaista kohtaa hieman.


1. Verkko-oppimisympäristön valinta


Tästä kaikki alkaa. Kun valitset ympäristöä, mieti mahdollisimman tarkkaan se, mitä haluat nyt ja myös tulevaisuudessa pystyä verkko-oppimisympäristössä tekemään. Millaista sisältöä aiot hyödyntää? Millä laitteilla opiskelijat sisältöjä käyvät läpi? Onko sinulla tarvetta verkkokaupalle? Entä millainen analytiikka on tarpeen? Kuinka moni henkilö kursseja tekee?


Vinkkejä verkko-oppimisympäristön valintaan löytyy muun muassa tästä blogitekstistä.


2. Arvolupaus ja kohderyhmän tarpeet


Arvolupaus on keskeinen asia verkkokurssin tekemisessä. Arvolupaus vastaa kysymykseen:


"Miksi minun pitäisi ostaa / käydä tämä kurssi?"


Kun arvolupaus on muotoiltu, kaiken verkkokurssillesi tulevan sisällön pitäisi tavalla tai toisella edesauttaa arvolupauksen täyttymistä. Siis pitäisi yrittää välttää turhia rönsyjä ja liiallista laajuutta kurssin sisältöä rakentaessa.


Kohderyhmän tarpeilla tarkoitan sitä, mihin tarkoitukseen olet kurssia tarjoamassa. Siis onko kurssi tarkoitettu esimerkiksi kahvitaukojen aikana selailtavaksi (pari minuuttia per opiskelutuokio), tietokoneella suoritettavaksi, pelkästään älypuhelinta käyttäville henkilöille, johonkin tiettyyn tilanteeseen jne. Kannattaa kysyä omalta kohderyhmältäsi, miten he parhaiten oppivat ja millaista sisältöä he haluaisivat tästä aiheesta nähdä.


3. Ennakkomarkkinointi


Oma lähestymistapani verkkokurssin markkinointiin (oli sitten kyse asiakkaillesi tarjottavasta maksullisesta verkkokurssista tai sisäisestä koulutuksesta) on vuoropuhelun käynnistäminen kohderyhmän kanssa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kysy yleisöltä, mitä se haluaa oppia, miten se haluaa oppia, koska se haluaa oppia ja millaisen sisällön avulla se oppii parhaiten. Pyydä apua kohderyhmältä, kehitä sisältöä yhdessä kohderyhmäsi kanssa. Tulet samalla sitouttaneeksi yleisön verkkokurssiisi jo ennalta, ja kiinnostus lopputulosta kohtaan kasvaa.


Tässä kohdassa on kuitenkin sanottava, että markkinointiasioiden suhteen voi olla hyödyllistä konsultoida asiantuntijaa. Olen kerännyt tälle sivulle listaa mm. verkkokurssien markkinoinnin asiantuntijoista.


4. Kurssin sisällön rakentaminen


Monen mielestä tämä on se vaikein osuus. Olen ihan samaa mieltä, sillä melkein joka kerta sisällön tuottaminen - oli se sitten tekstiä, videoita, kuvia tai jotain muuta - tuntuu hankalalta. Minua auttaa hyvin strukturoitu työskentelytapa. Käytännössä aloitan arvolupauksesta käsin ja hahmottelen ne asiat, joiden osaamista arvolupauksen täyttyminen vaatii. Sen jälkeen listaan ranskalaisilla viivoilla (tai piirtämällä kuvan) kunkin osa-alueen sisällöstä. Ja sitten kirjoitan vähän jokaiseen sisältöön. Ja vielä vähän. Ja vielä vähän. Ja siitä se teksti alkaa hiljalleen rakentua.


Videot puolestaan teen yleensä yhdeltä istumalta editoimatta juurikaan sisältöä. Mietin etukäteen suurin piirtein, mitä haluan sanoa ja voi olla, että kirjoitan itselleni avainsanalistan. En kuitenkaan tee tarkkaa käsikirjoitusta tai ole turhan tarkka videon visuaalisten yksityiskohtien kanssa (yksi syy on se, että minulla ei ole silmää eikä taitoja tähän).


Suosin omassa oppimisessa ja myös sisältöjen työstämisessä piirtämistä joko käsin tai jollain ohjelmistolla. Mielestäni kuva usein kertoo enemmän kuin mikään määrä sanoja, ja vaikket haluaisi kokonaan korvata kirjoitettua sisältöä, sitä voi hyvin täydentää esimerkiksi infograafeilla.


Parempi tehty kuin täydellinen

5. Testaaminen


Ei ole väliä pyydätkö apua puolisolta, ystävältä, asiakkaalta, yhteistyökumppanilta tai naapurilta, kunhan pyydät. Omalle tekemiselle sokeutuu nopeasti ja voi olla vaikea hahmottaa, mikä kurssissa toimii ja mitä pitäisi muuttaa. Lisäksi testaaminen on tärkeää kurssin teknisen toimivuuden varmistamiseksi, erityisesti jos olet toteuttamassa kurssia jollakin sisällöntuotantotyökalulla tai esimerkiksi rakentamassa kurssia WordPressin pluginin avulla.


6. Julkaise, kerää palautetta ja iteroi


Älä odota, että kaikki on täydellistä ennen kuin julkaiset. Verkkokursseissa hienoa on se, että sisältöä voi muuttaa niin sanotusti kesken matkan tarpeen mukaan. Tässäkin on tärkeää se, että kommunikoit yleisöllesi avoimesti, että haluat kehittää kurssisi sisältöä ja palvella kohderyhmää mahdollisimman hyvin, ja että tarvitset siihen apua. Avunpyyntöä on vaikea jättää huomiotta, ja myös asiantuntijan on luvallista myöntää oma rajallisuutensa.


Lopuksi


Siinäpä se, minun listani. Toivottavasti pääset tällä alkuun! Muistathan, että mikäli tarvitset apua, voit varata maksuttoman sparrailuajan suoraan kalenteristani.


Minusta olisi myös tosi kiva tietää, mitä pidit tästä tekstistä - puuttuuko listaltani jotakin, onko vinkeistä hyötyä ja myös, millaista sisältöä haluaisit jatkossa minulta lukea. Pääset kertomaan mielipiteesi ja antamaan palautetta tästä. Samalla näet esimerkin siitä, miten palautekyselyitä voi esimerkiksi toteuttaa verkko-oppimisympäristössä.


Kiitos jo etukäteen avustasi!